Misoginismul și religia

Femeia02Misoginismul. Iata o notiune mai putin cunoscuta in mediul social . Poate fi definita ca o forma de intoleranta larg raspandita, atat in trecutul cat si intr-o anumita forma, in prezentul societatii contemporane. Este o manifestare de intoleranta,mai putin vizibila si mai putin discutata. Cu precadere in secolele trecute a fost considerat un fenomen apartinand normalitatii . Dictionarul explicativ al limbii romane ofera urmatorul inteles pentru acest termen: misogism= lipsa de incredere si dispret fata de calitatile morale si fizice ale femeilor,atitudine negativa fata de femei.

Cu alte cuvinte poate fi definit ca o usoara tenta de marginalizare si subestimare a unor capacitati de manifestare si exprimare referitoare la genul feminin. La o privire mai atenta insa in istoria crestinismului , precum si pe baza unor relatari din Noul Testament constatam un fapt care are darul sa infirme acest mod de gandire: femeile au avut de multe ori un rol decisiv in raspandirea crestinismului. Potrivit unui studiu efectuat de cercetatorii britanici, in anumite circumstante,femeile au jucat un rol deosebit de important in asimilarea si propagarea conceptelor si valorilor crestine , asemeni apostolilor. Contributia acestor femei insa a fost neglijata si trecuta sub tacere de biserica. De-a lungul secolelor, biserica le-a dat uitarii, stergandu-le practic din documentele istorice.

Sursele antice mentioneaza cateva nume de femei care au avut un rol decisiv in increstinarea unor teritorii absolut pagane. Perpetua din Cartagena a fost figura feminina care a avut o influenta hotaratoare in crestinizarea nordului Africii. Se pare ca aceasta femeie a fost pintre primii crestini martirizati din provincia romana Africa. Un alt nume de femeie cunoscut din relatarile istoricilor romani in perioada raspandirii crestinismului, este Thecla. A trait in provincia Iconium din Asia Mica, intr-un mediu total ostil credintei crestine si este considerata una dintre primele discipole ale Ap.Pavel . Intr-o mentionare istorica se spune ca Thecla a avut o influenta deosebita in mediul social in care a trait fiind data drept exemplu femeilor in perioada de inceput a Bisericii Crestine. Relatarea cea mai convingatoare despre raspandirea prin femei a credintei crestine o gasim in Cartea Faptele Apostolior,

la cap.16 vers.11-15. Primul crestin european a fost Lydia. Nascuta in orasul Tiatira din Asia Mica, Lydia era o cunoscuta vanzatoare de purpura. Prin Grecia, ajunge in Macedonia si se stabileste in renumitul oras Filipi. Aici I-a intalnit pe Apostolul

Pavel-(aflat in cea de a doua calatorie misionara)-, pe Luca, Sila si Timotei. Iata relatarea lui Pavel:  „In ziua Sabatului am iesit afara pe poarta cetatii,langa un riu,unde credeam ca se afla un loc de rugaciune.Am sezut jos,si am vorbit femeilor,care erau adunate laolalta.Una din ele,Lydia,vanzatoare de purpura,din cetatea Tiatira,era o femeie tematoare de Dumnezeu si asculta.Domnul I-a deschis inima. Dupa ce a fost botezata,ea si casa ei, ne-a rugat si ne-a zis:

Daca ma socotiti credinciosa Domnului,intrati si ramaneti in casa mea”

In persoana acestei femei,care se considera credinciosa, vedem asadar primul rod al Europei. Numele ei este legat de unul dintre cele mai mari evenimente ale istoriei : trecerea crestinismului din Asia Mica in Europa iar mai apoi extinderea lui spre apusul continentului.

In timpurile moderne, un exemplu concludent privind rolul hotarator al femeilor in lucrarea misionara este consemnat in istoria formarii primei biserici protestante din vestul tarii, in zona orasului Arad.

In anul 1887 un anume Mihai Brumar, de meserie cismar, dupa ce primeste credinta baptista la Budapesta, ajunge in cautare de lucru in localitatea Curtici. Aici este gazduit in familia Locos. Datorita comportamentului ireprosabil si a vestirii Cuvantului,  in scurt timp sotia acestuia este castigata pentru Hristos. Aceasta a vestit si altora ce a auzit despre Isus Hristos, de la tanarul misionar . In scurt timp aflam ca Mihai Brumar a inceput sa predice unui grup de sase femei. Din aceste sase femei, in scurt timp, trei au fost botezate. Datorita numarului crescand de femei si barbati care veneau sa asculte Cuvantul vestit prin Mihai Brumar, acesta a inchiriat o camera in casa unei familii din Curtici.  Aici au inceput sa se adune in anumite zile, la rugaciune, cantare si ascultarea Cuvantului, conform unui program sabilit.  Acesta a fost actul de nastere a Bisericii Baptiste din Curtici, care ulterior a devenit pentru mult timp,cea mai mare biserica evanghelica din Romania . Contributia celor sase femei, asemenea Lydiei si grupului de femei din Filipi ,a fost hotarator .

In concluzia studiului britanic amintit anterior, se mentioneaza:

Din nefericire, odata ce religia crestina a fost institutionalizata, femeile au primit un rol mult prea secundar. Sursele antice le mentioneaza pe aceste femei (crestine), insa odata cu trecerea timpului numele lor dispare treptat din documente.E trist ca o religie fundamentata de la povestea unei mame si a fiului ei , uita sa mentioneze femeile care au jucat un rol important in raspandirea ei”.

Pentru Știri Creștine, Radu Oprea

Phoenix, Arizona

Adaugă comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.