Cum poate Biblia ajuta companiile şi instituţiile publice să restabilească încrederea societății

Un profesor de la prestigioasa Universitate Princeton din S.U.A. afirma că modul în care firmele private şi instituţiile publice pot restabili încrederea publicului în ele îşi are sursa într-un domeniu desconsiderat de multe ori în zilele noastre – înţelepciunea biblică.

David W. Miller, director al Iniţiativei pentru Credinţă şi Muncă de la Universitatea Princeton, a publicat un raport în care declară că „tradiţiile religioase au acumulat o cantitate extraordinară de înţelepciune şi cunoştinţe despre natura umană, rănile sufleteşti şi vindecarea acestora” care poate fi folosită pentru a ajuta instituţiile să redea încrederea oamenilor în funcţionarea lor. Raportul a luat în considerare cele trei credinţe care îşi au originea în patriarhul Avraam (creştinism, iudaism şi islam).

Un sondaj anual de opinie realizat de către Edelman Trust, în care se măsoară încrederea publică la nivel mondial, arată că „nici una din toate cele patru instituţii ale societăţii” – firmele private, autorităţi, mass-media şi ONG-uri – nu prezintă încredere.

„Unul din lucrurile pe care religia tinde să-l facă destul de bine este de a ajuta la vindecarea rănilor sufleteşti. Există un sentiment universal că umanitatea nu este perfectă, că suntem „defecţi” şi că facem greşeli,” a declarat Miller pentru Christian Headlines. „Poate că lumea corporatistă poate vedea lucrurile printr-o perspectivă nouă. Poate ar trebui să luăm o pauză şi să ne întrebăm: ‘Exista înţelepciune, lecţii de învăţat din aceste tradiţii religioase’…Aceste idei sunt relevante şi astăzi – nu sunt doar nişte lucruri despre care să auzim doar la predica de duminică. Ele pot face diferenţa.”

Raportul realizat de Miller împreună cu un coleg, Michael J. Thate, include interviuri cu „grupuri diverse de oameni de ştiinţă, ce provin din tradiţii religioase diferite” din toată lumea despre „restabilirea încrederii.”

Miller şi-a prezentat raportul la Forumul Economic de la Davos, în Elveţia, în timpul unei mese rotunde cu directori de corporaţii şi lideri ai societăţii civile.

„Poate o companie să restabilească încrederea clienţilor, a legiuitorilor şi a acţionarilor – în special dacă acea companie are un trecut pătat care s-a întipărit în conştiinţa publică?” se întreabă ei în cuprinsul raportului. „Soarta companiilor este lăsată de multe ori în mâna avocaţilor, a firmelor de lobby sau relaţii publice, a firmelor de consultanţă, experţilor în reţele sociale şi alţi astfel de specialişti care au drept scop să le cureţe reputaţia şi să restabilească încrederea publicului în ele.”

Raportul însă adoptă o poziţie sceptică faţă de eficacitatea tuturor acestor abordări.

„Poate că a venit timpul să luăm în considerare alte resurse care să restabilească încrederea cu toate părţile interesate. În această analiză, ne îndreptăm interesul către un bazin bogat de idei şi înţelepciune care să ne ajute să privim cu un ochi proaspăt pentru a găsi calea de a merge înainte. În mod specific, vrem să luăm în considerare resursele care se găsesc în diverse tradiţii religioase. Multe religii pun mare preţ pe vindecarea relaţiilor distruse dintre indivizi şi în interiorul comunităţilor din care aceştia fac parte.

Raportul mai întreabă: „Ce putem învăţa din aceste surse străvechi de înţelepciune care ar putea ajuta companiile din zilele noastre să aducă vindecare atunci când ele au vătămat şi au pierdut încrederea clienţilor, a autorităţilor şi a altor părţi interesate?”

Miller şi That enumeră 11 teze pe care le recomandă companiilor să le ia în considerare. Una dintre ele: nevoia de smerenie.

„Fiecare dintre credinţele avraamice vorbesc despre nevoia unui moment de smerenie în traseul unui individ sau al unei instituţii,” se spune chiar înainte ca pasajul din Iacov 4:10 să fie citat: „smeriti-vă înaintea Domnului şi El vă va înălţa.”

Cu cât dorinţa de restabilire a încrederii în ochii publicului este mai mare cu atât acest „moment de smerenie” trebuie să fie mai persistent.

Adaugă comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.