Una dintre lecțiile actuale valoroase despre puterea unită a misiunii penticostale și evanghelice ca și forță sau „electorat politic” cu scopul de a transforma societatea și valorile ei se reflectă în alegerile din 2016 ale președintelui american Donald Trump. Acest model de unitate penticostal-carismatică și de fidelizare a misiunii penticostal-carismatice ca și „electorat politic care face o diferență” pentru implementarea valorilor pe care le consideră biblice, morale și relevante în societate ar putea foarte bine să se repete și în alegerile din octombrie 2020. În explicarea acestui tip de misiune penticostal-carismatică strategică sau macro-socială, vom lua în considerare câteva articole despre președintele Donald Trump și despre legăturile acestuia cu mișcarea penticostal-carismatică. Unul dintre ele poartă titlul „Pentecostals and the President: Why their profets exalt Trump and Paula White pastors him” și a apărut în revista online Christianity Today, menționând o mare parte din personalitățile evanghelice și penticostal-carismatice cu care colaborează președintele Trump, numiți într-un mod peiorativ de unii jurnaliști „evanghelicii de curte” sau „curtea lui Trump”. 1.VEDEȚI LINK AICI!
Al doilea articol, scris de doi cercetători în domeniul religiei americane, Erica Ramirez și Leah Payne, se numește „President Trumpʼs hidden religious base: Pentecostal-charismatic celebrities” în jurnalul electronic RNS – Religion New Service, și reprezintă o analiză serioasă asupra relației dintre președintele Trump și penticostalismul-carismatic și felul în care penticostalii i-au oferit capital politic decisiv acestuia în mandatul anterior, în lupta cu Hillary Clinton din 8 noiembrie 2016, când lupta părea pierdută de Donald Trump,[2.LINK AICI] și posibilitatea ca aceștia să-i mai ofere și la alegerile din 2020 un puternic capital electoral lui și părții Republicane, la fel de decisiv și în lupta împotriva Convenției Național Democratice care îl susține pe Biden-Harris, care, deși par detașați în momentul actual în sondaje,[3.LINK AICI] s-ar putea ca la numărarea reală a voturilor, să piardă în fața actualului președinte, Donald Trump.[4.LINK AICI]
În anul 2016 înaintea alegerilor, Trump a creat un Consiliu Consultativ Evanghelic în care au fost incluși atât evanghelicii radicali, cât și penticostalii carismatici, cu vederi strâns legate de Evanghelia prosperității. Evanghelici, precum Franklin Graham, și-au arătat deschis preferințele pentru Trump, deși nu erau de acord cu toate lucrurile din programul prezentat de acesta pentru viitorul său mandat. Alți evanghelici, precum Jerry Falwell Jr sau James Robinson, gazdă a programului TV Life Today, David Jeremiah, pastor senior al Bisericii Shadow Mountain Community Church, o megabiserică baptistă din sud în El Cajon, California, Robert Jeffress, pastor al First Baptist, Dallas, Texas, și Jack Graham, pastor al Prestonwood Baptist în Prestonwood, Texas l-au susținut public pe președinte, încurajând bisericile lor să îi urmeze.[5]
Mai mulți păstori penticostal-carismatici cum sunt Jentezen Franklin, pastor senior al Free Chapel Worship Center, Gainesville, Georgia, și Robert Morris, pastor al Gateway Church, o mega-biserică aflate în multe locuri din America, cu circa 36.000 membri doar în Southlake, Texas, aproape de Forth Worth. Tele-evangheliștii Tony Suarez, Rodney Howard-Browne, cu mari rețele de socializare și mulți aderenți i s-au alăturat. Alți doi proeminenți suporteri, amândoi asociați cu carismaticii și evanghelia prosperității sunt Kenneth Copeland și Paula White au fost aproape de Donald Trump, oferind relațiile ei din toată America, ca el să poată intra în diferite mega-biserici și să îi atragă pe penticostalii-carismatici de partea lui. Așa că toate campaniile lui Trump au fost organizate în așa fel încât să viziteze mega-clasicele congregații New Spirit Revival Center ale lui Darrell și Belinda Scott din Cleveland sau International Church din Las Vegas.[6] Bineînțeles că Trump s-a revanșat, o mare parte dintre păstorii care l-au susținut ajungând să facă parte din Consiliul lui, iar Paula White devenind consilier național în «Inițiativa pentru credință și oportunitate», un semn clar al încrederii sale continue pe această bază penticostal-carismatică. Într-un ton peioraiv, Ramirez și Payne vorbesc despre faptul că în aceste campanii pentru prezidențiale prin megabiserici, păstorii s-au rugat pentru Trump și l-au binecuvântat, în unele locuri oferindu-i și mesaje profetice. „Deși părea inconfortabil primind astfel de binecuvântări, Trump era receptiv la rugăciunile lor, primind astfel de rugăciuni de ungere care l-au invocat ca un conducător asemănător cu regele David al Israelului și regina Estera, monarhi biblici cu scop divin. Trump a alimentat ferm această intimitate cu Penticostalii-Carismatici, făcând mișcări care fac apel la prioritățile și gusturile de lungă durată ale carismaticilor, inclusiv sprijinul pentru Israel, prosperitate, autoritarism spiritual și populism.”[7]
Mai nou, în timpul protestelor din Washington, care au fost alimentate de elemente socialiste pe fondul crizei Covid 19 și a morții lui George Floyd, un american de culoare, omorât accidental de un polițist, președintele american s-a fotografiat cu Biblia în mână, în fața Bisericii Episcopale Sf. Ioan, chiar peste drum de Casa Albă, ceea ce a stârnit protestele multor clerici anti-Trump,[8 LINK AICI] însă care a fost un mesaj foarte clar de sprijinire a valorilor fundamentale, cum sunt cele ale Sfintei Scripturi, pentru ochii care trebuiau să vadă. Evanghelicii și penticostal-charismaticii îl cunosc pe Trump. Ei știu și valorile lui personale, care pot fi în conflict cu valorile colective biblice pe care evanghelicii în general le promovează. Mesajele lui Trump sunt destul de clare și evidente pentru toți, spune Micael Grenholm, penticostal din PCPJ (Pentecostals & Charismatics for Peace and Justice). Ele sună în felul următor:
1. Toate lumea ar trebui să aibă arme;
2. Refugiații trebuie deportați la război și mizerie;
3. Schimbările climatice provocate de oameni nu există;
4. Inegalitatea economică este bună;
5. Egalitatea de gen a mers prea departe.
Acestea nu sunt lucrurile pe care Isus le-a afirmat în evanghelii, nici lucrurile pe care Mișcarea Penticostală originală le-a avut în cadrul ei. Biserica penticostală din Fapte 2 era pacifistă.[9. LINK AICI] Atunci oare de ce raliază majoritatea creștinismului evanghelic și penticostal-charismatic în sprijinul lui Trump? De ce oameni care odată se excludeau reciproc, decid să urce în aceeași barcă[10] și să îl sprijine pe cel care pare a fi arhetipul regelui păgân Cirus, cum afirma liderul carismatic Lance Wallnau cu o lună înainte de alegerile prezidențiale din 2016? [11. LINK AICI] Oare văd în mișcarea democrată un „rău mai mare” sau un model al lui Anticrist? Oare văd în spatele mișcărilor tineretului dezlănțuit pe străzi, distrugând totul în urma lor, neputincios în fața virusului Covid-19, disperați și terorizând populație, distrugându-le bunurile pe cineva care îi conduce din umbră? Vreo conspirație a unui nou sistem pe care Trump și echipa lui l-au numit „Antifa” un model al fascismului, terorismului, extremismului, socialismului și comunismului care se îndreaptă spre SUA? [12. LINK AICI]
„Din perspectiva mea, spunea Lance Wallnau, peste Trump este ungerea lui Cirus. Am profețit numirea lui, și cred că el este candidatul haosului pus deoparte pentru a ne „naviga” prin haosul care vine peste America. Cred că America va trece prin câteva mari cutremure, indiferent de cine o va conduce. Cred că al 45-lea președinte este instrumentul menit din Isaia 45, Cyrus.”[13]
Erica Ramirez consideră că privită din exterior, politica lui Trump de a se apropia de acest segment american îngust al penticostalismului carismatic și al evanghelicalismului pare a fi o greșeală. Însă nu este, și o asemenea abordare ar putea avea încă o dată un beneficiu electoral major.
„Deși evanghelismul alb este în declin, mișcarea penticostal-carismatică este multietnică, transcende principalele diviziuni protestante și catolice și sunt o influență consistentă la urne. Credincioșii carismatici se adună adesea în mari mega-biserici în afara confesiunilor istorice, și prin urmare, ating dincolo de metodele campaniilor «angajamentului credinței», promovate de către opozanții lui, Biden și Democrații. Purtătorii de cuvânt penticostal-carismatici nu par a se simți neglijați de faptul că nu apar pe scenă la întâlniri de rugăciune precum cea din august 2020. Suarez, White și Darrell Scott continuă să îl susțină pe Trump pe platformele lor considerabile de socializare. Mediatizarea penticostal-carismatică susține cu fidelitate că Donald Trump este un lider puternic pe care Dumnezeu în folosește pentru bine. Sondajele naționale prezic o victorie Biden, dar sondajele majore asupra grupurilor religioase arată că sprijinul protestant alb și multietnic al lui Trump, și sprijinul republicanilor în general, rămâne puternic. [14]
Echipa lui Trump alcătuită și susținută în general din bisericile penticostal-carismatice și evanghelice poate face o mare diferență în 2020. Alegerile din noiembrie vor dovedi dacă estimarea potențialului acestei mișcări devine o realitate în terenul mișcător al nord-americanilor. Probabil că nu doar democraticii și republicanii viitorului vor trebui să ia note și să țină cont de acest aspect pe viitor, ci și lumea politică și socială din alte părți ale globului. Iar pentru noi, românii, ar trebuie să fie o lecție despre implicarea noastră în societate, parte din misiunea noastră. Să înțelegem că unitatea penticostală și evanghelică poate schimba societatea, dacă „puterea” ei este corect direcționată și susține valorile Împărăției lui Dumnezeu. Cred că ar trebui să înțelegem că cuvintele Domnului Isus Hristos „și-Mi veți fi martori în Ierusalim, în toată Iudeea, în Samaria și până la marginile pământului” (Fapte 1:8) se referă nu doar la evanghelizare prin proclamarea Evangheliei, care este prioritară și indiscutabilă, ci și prin solidaritatea cu cei căzuți, fără drepturi, fără privilegii, cei nenăscuți sau cei care sunt prea mici și nu au nici o putere și nici glas să își strige dreptul la viață, sclavi nu doar ai întunericului spiritual, ci sclavi ai altor oameni mai puternici decât ei, și să fim alături de ei, luptând în numele lor, înțelegând că este chemarea lui Dumnezeu pentru noi să fim elemente ale schimbării societății, sare și lumină în lume (Matei 5:13-16). Lumina noastră trebuie să lumineze „înaintea oamenilor”, nu ascunsă sub un pat sau în alt loc închis. Sarea trebuie să dea gust „pământului”. Așa că ar trebui să reflectăm serios la rolul nostru de agenți ai transformării societății, să încurajăm generația actuală să facă din aceasta un scop și o misiune, și să ridicăm lideri care să poarte cu mândrie steagul lui Hristos și a Împărăției într-o zonă crepusculară prin care trecem cu lumea la momentul actual.
Pentru cei interesați de aprofundarea acestui subiect și înțelegerea calitativă a proceselor politice, vă recomandăm să accesați sursele primare documentate pentru scrierea acestui articol.
Autor: Marcel Saitiș
Misionar în Madagascar
Doctorand la Universitatea Aurel Vlaicu din Arad
[1] Erica Ramirez, Leah Payne, „President Trumpʼs hidden religious base: Pentecostal-charismatic celebrities”, articol scris în 27 august 2020, în jurnalul electronic RNS – Religion New Service, pe pagina online https://religionnews.com/2020/08/27/president-trumps-rnc-religious-base-pentecostal-charismatic-kari-jobe-paula-white/. Accesat în data de 06 Septembrie 2020.
[2] „Pentecostals and the President: Why their profets exalt Trump and Paula White pastors him”, în situl online Christianity Today, articol scris în 13 Noiembrie 2019, aflat pe pagina online https://www.christianitytoday.com/ct/2019/november-web-only/pentecostals-and-president.html. Accesat în data de 06 Septembrie 2020.
[3] „Americaʼs Choice 2020”, în siteul CNN Politics arată un sondaj numit „CNN Poll of Polls” asupra preferințelor americanilor pentru cei doi președinți. Astăzi sondajul îl arată pe Joe Biden cu 51%, preferat de către americani, în defavoarea președintelui actual Donald Trump, cu doar 43%. Sondajul poate fi văzut în pagina electronică https://edition.cnn.com/election/2020. Accesat în data de 9 Septembrie 2020.
[4] Ramirez, Payne, „President Trumpʼs hidden religious base”.
[5] „Pentecostals and the President”.
[6] Idem.
[7] Ramirez, Payne, „President Trumpʼs hidden religious base”. Despre fiecare dintre aceste calități care „îl fac pe Trump să fie iubit de sectele creștine”, vezi articolul Leah Payne & Erica Ramirez, „The Christian sect that has always cheered on Donald Trump: Why Donald Trumpʼs biggest Christian champions love him so much,” în The Washington Post, articol publicat în 21 Martie 2018, la adresa https://www.washingtonpost.com/news/made-by-history/wp/2018/03/21/the-christian-sect-that-has-always-cheered-on-donald-trump/?noredirect=on. Accesat în data de 29 Septembrie 2020.
[8] Monica Bonea, „Imaginea lui Trump, cu Biblia în mână în fața unei biserici, a stârnit fura clericilor: «Religia nu este un instrument politic»”, articol publicat în 02.06.2020, ora 23:37, pe canalul de știri electronic Digi 24 HD, pe pagina de internet https://www.digi24.ro/stiri/externe/mapamond/imaginea-lui-trump-cu-biblia-in-mana-in-fata-unei-biserici-a-strarnit-furia-clericilor-religia-nu-este-un-instrument-politic-1317060. Accesat în data de 10 Septembrie 2020.
[9] Micael Grenholm, „Not All American Pentecostals support Donald Trump”, articol publicat în 07 Aprilie 2020 în siteul PCPJ (Pentecostals and Charismatics for Peace and Justice), la adresa https://pcpj.org/2020/04/07/not-all-american-pentecostals-support-donald-trump/. Accesat în data de 29 Septembrie 2020.
[10] Payne & Ramirez, „The Christian sect that has always cheered on Donald Trump”.
[11] Morgan Lee, „The King Cyrus ʽAnointingʼ of Trump: Does the Bible point tu the leader of the USA as Godʼs special choice?”, articol postat în 21 Mai 2019, în siteul Eternity, la adresa https://www.eternitynews.com.au/opinion/the-king-cyrus-anointing-of-trump/. Vizualizat în data de 29 Septembrie 2020.
[12] „What is Antifa, the left group Trump tagged ʽterroristsʼ? Its history traces to Mussolini-era: Antifa is open to violence, arguing that fascism thrives under liberal tolerance”, articol publicat în 2 Iunie 2020, în pagina The Week Magazine, la adresa https://www.theweek.in/news/world/2020/06/02/what-is-antifa-the-left-group-trump-terrorists-history-anti-fascist-mussolini.html. Vizualizat în data de 29 Septembrie 2020.
[13] Lee, „The King Cyrus ʽAnointingʼ of Trump”.
[14] Ramirez, Payne, „President Trumpʼs hidden religious base”.

Stimate colege, eu sunt doctorand în cadrul Universității Aurel Vlaicu din Arad, la Facultatea de Studii Umaniste și Sociale, Secția Teologie evanghelică. Vă rog să schimbați în articol acest lucru. Vă mulțumesc!
Multumesc pentru acest articol,ma rog zilnic pentru Presedintele Trump. Insa un singur lucru ma deranjeaza la articolele d-voastra: unele incorectitudini gramaticale sau ortografice ca de exemplu in prima propozitie este un …ca “SI”
in plus.Unii au considerat ca folosindu-l , inlatura cacofonia.Insa aceasta se poate ocoli folosind si alte cuvinte, de ex.cuvantul”drept” si altele. Insa multi il folosesc azi pe acest SI unde vrei si NU vrei,Acest SI in plus s-a strecurat in limba Romana incepand cu anii 1950 cand adevaratii cunoscatori ai limbii Romane nu au mai avut dreptul sa-si spuna cuvantul.