RZIM SUA: De ce am făcut publică o investigație privată? Partea I-a!

Circumstanțele și evenimentele legate de fondatorul nostru, Ravi Zacharias, au fost un șoc, o experiență teribilă și o sursă nesfârșită de suferință pentru noi toți, dar și pentru publicul care urmărește lucrarea noastră. Oricâtă suferință ne-au pricinuit dezvăluirile acestea, trebuie să recunoaștem mâna Domnului în scoaterea acestor păcate profunde la lumină. Suntem o lucrare dedicată proclamării și apărării publice a Evangheliei și prin urmare, este datoria noastră să descoperim tot ceea ce s-a întâmplat și să urmăm firul evenimentelor, oriunde ne-ar duce acesta, cu scopul căutării pocăinței, a reparării și a refacerii care să fie pe măsura rigorii și transparenței investigației.

Dată fiind gravitatea acuzațiilor aduse împotriva lui Ravi, dar și natura publică a lucrării sale și a platformei globale, în toamna anului 2020, conducerea RZIM a luat decizia de a iniția o investigație independentă și de a face public raportul acestei investigații. Am decis și să adăugăm raportului inițial o scrisoare deschisă din partea conducerii, care să includă angajamentul nostru la o evaluare organizațională aprofundată și la alți pași ulteriori. Înțelegem faptul că unii se vor împotrivi alegerii momentului și naturii publice a acestor proceduri, dar și faptului că am solicitat intervenția unor experți din exterior, întrebându-se dacă gesturile noastre se potrivesc spuselor Scripturii. Sunt întrebări cu care lucrările se confruntă din ce în ce mai des, având în vedere că problemele legate de abuzuri în cercurile evanghelice au început să iasă tot mai des la iveală, prin eforturile depuse de victime și de susținătorii acestora. Prin urmare, vrem să explicăm de ce a ales RZIM acești pași.

Mai întâi, vrem să fim un avertisment pentru ceilalți. RZIM a eșuat în multe feluri și știm că suntem doar la începutul drumului pe care ne vom identifica și ne vom corecta greșelile. Sunt pași pe care am început să-i facem recent și pe care ar fi trebuit să-i facem cu mulți ani în urmă.

În al doilea rând, Scriptura ne spune că ne putem bucura de înțelepciune atunci când sunt mulți sfetnici și conștientizăm faptul că lucrarea noastră și liderii care o conduc nu au cunoștințele, abilitățile și expertiza necesară pentru a identifica și diagnostica toate slăbiciunile, prejudecățile sau dinamica abuzurilor și hărțuirilor. Recunoaștem, de asemenea, importanța deosebită a contribuției unor consilieri și de a da socoteală celor care au această expertiză și setul de abilități necesar. În plus, recunoaștem faptul că în lipsa socotelii și sfaturilor, ne va fi aproape imposibil să ne depășim prejudecățile și să ne identificăm punctele oarbe. A refuza să apelăm la o perspectivă capabilă din exterior este ca și când am judeca după ce am auzit doar varianta uneia dintre cele două părți (cea proprie) – o practică în privința căreia suntem avertizați de Scriptură.

În al treilea rând, am făcut acești pași în mod public pentru că credem că o platformă publică trebuie să dea socoteală în mod public. RZIM s-a constituit și a crescut ca lucrare dedicată dezvăluirii adevărului în public – peste tot în lume. Ravi s-a bucurat de un grad mare de încredere, iar acum, când această încredere a fost pe deplin compromisă, situația cere transparență totală. O conducere bazată pe principii ne cere să acționăm în concordanță cu nevoile adevărului. Facem acest lucru, așa cum au spus Reformatorii: „Coram Deo”: „În prezența lui Dumnezeu, sub autoritatea Sa și pentru slava Sa.” Este un principiu esențial pentru credința și viziunea noastră creștină.

În lumina acestor fapte, iată patru principii care ne-au călăuzit în acest proces.

1. Slava lui Dumnezeu

„Deci, fie că mâncați, fie că beți, fie că faceți altceva, să faceți totul pentru slava lui Dumnezeu.” (1 Corinteni 10:31)

Scriptura ne cere insistent să facem totul pentru slava lui Dumnezeu. Acest lucru înseamnă că reacția noastră la faptele lui Ravi și la eșecurile RZIM trebuie să aibă rădăcină într-o dorință profundă de slăvire a lui Dumnezeu – mai presus de toate – atât în procesul investigației cât și în consecințele acestuia. Din nou, dată fiind natura publică a platformei și lucrării lui Ravi, precum și greșelile lucrării, credem că abordarea care-L slăvește cel mai mult pe Dumnezeu este să căutăm transparența și pocăința publică și să ne recunoaștem pocăința în speranța că vom reuși să reclădim și să reparăm.

2. Nevoile și consecințele adevărului

„Vestea pe care am auzit-o de la El și pe care v-o propovăduim este că Dumnezeu e lumină și în El nu este întuneric. Dacă zicem că avem părtășie cu El și umblăm în întuneric, mințim și nu trăim adevărul.” (1 Ioan 1:5-6)

„Și nu luați deloc parte la lucrările neroditoare ale întunericului, ba încă mai degrabă osândiți-le. Dar toate aceste lucruri, când sunt osândite de lumină, sunt date la iveală; pentru că ceea ce scoate totul la iveală este lumina.” (Efeseni 5:11, 13)

Aceste pasaje ne reamintesc faptul că avem o profundă responsabilitate, asumată în fața unui Dumnezeu sfânt, de a umbla în adevăr și de a nu ne face părtași la ascunderea adevărului. În plus, Pavel ne amintește în 1 Timotei 5:24 că „păcatele unor oameni sunt cunoscute și merg înainte la judecată, iar ale altora vin pe urmă.” În cazul lui Ravi, a ieșit la iveală după moartea sa un stil de viață păcătos și îndelungat. De vreme ce ne-am dedicat lui Cristos și ne-am angajat să umblăm în lumina adevărului lui Cristos, considerăm că este potrivit, necesar și drept să scoatem la lumină toate faptele lui Ravi, pentru a căuta pocăința, reclădirea și repararea. La fel, toate greșelile comise de RZIM trebuie să fie și ele scoase la iveală.

3. Nevoile și consecințele calității de slujitor

„Iată cum trebuie să fim priviți noi: ca niște slujitori ai lui Hristos și ca niște ispravnici ai tainelor lui Dumnezeu. Încolo, ce se cere de la ispravnici este ca fiecare să fie găsit credincios în lucrul încredințat lui.” (1 Corinteni 4:1-2)

Lucrarea noastră trebuie să depună eforturi prealabile prin care să ne asigurăm că ne administrăm timpul, darurile și avuția, lucru care presupune să tratăm responsabil implicațiile și efectele pe care le presupun aceste evenimente tragice. Un aspect critic în acest sens este dezvăluirea tuturor faptelor și deschiderea față de consecințele acelor fapte cu o inimă pocăită.

4. Nevoia de pocăință și reparare

„În adevăr, când întristarea este după voia lui Dumnezeu, aduce o pocăință care duce la mântuire și de care cineva nu se căiește niciodată, pe când întristarea lumii aduce moartea.” (2 Corinteni 7:10)

Întâlnim în Scriptură numeroase exemple în care răutățile, nedreptățile și păcatul sunt dezvăluite public. Eșecurile lui Moise au fost scrise pentru a fi citite de toți (Exodul 17, Numeri 20), aici fiind inclusă și excluderea sa din țara făgăduită; păcatul revoltei în sălbăticie este și el documentat pentru ca oricine să-l poată citi, două incidente memorabile prezentându-l pe Acan în Iosua 7 și pe Core în Numeri 16. Vorbim despre o listă lungă, care nu iartă pe nimeni și care include oameni din toate straturile societății, de la judecători la împărați și împărătese. Poate cel mai cunoscut caz este păcatul împăratului David cu Bat-Șeba (2 Samuel 11) și consecințele grave care decurg din păcatul său și pe care le pot vedea toți. În Noul Testament, Pavel atrage atenția asupra ipocriziei lui Petru, în scrisoarea sa către Galateni. Scriptura ne cere să nu ne ferim de ceea ce ne cere adevărul. Avem lecții importante de învățat de aici, iar Biblia nu se preocupă cu sensibilitățile noastre, ci ne cheamă la altfel de cale.

Putem trage concluzii și din exemplele de pocăință publică înaintea lui Dumnezeu, în lumina lucrurilor făcute de poporul lui Dumnezeu, lucruri care nu aduc doar rușine individuală, ci au implicații pentru toți cei prezenți. Printre exemplele notabile se numără reacția împăratului Iosia (2 Împărați 22-23), care în urma descoperirii Cărții legii, recunoaște în mod public cât de mult s-a depărtat poporul lui Dumnezeu de legământ. În Ezra 9-10 și în Neemia 9, putem observa exemple ale liderilor care cheamă poporul lui Dumnezeu la mărturisire și pocăință publică.

Credem că este important să facem acești pași în mod public, în lumina acestor principii. Ne rugăm pentru harul lui Dumnezeu și pentru mila Sa peste noi toți, dar și pentru acea reparare care să aducă pace, speranță, iertare și schimbare, acolo unde este cea mai mare nevoie.

Va urma…

RZIM SUA & România

 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.