Recent, am primit un apel telefonic de la un fost coleg de serviciu de care nu mai auzisem de ani de zile. Foarte rapid s-a lansat într-o prelegere furioasă despre un e-mail pe care l-am scris altora, dar pe care l-a primit și el când a fost redirecționat de o altă persoană. El a înțeles greșit faptele pe care le prezentasem în e-mail, ceea ce a dus la furie și frustrare din partea ambelor părți când acesta m-a confruntat.
Chiar dacă am simțit că izbucnirea emoțională a acestui om era nejustificată și deplasată, știam că împărtășim aceeași credință în Isus Hristos. Prin urmare, din moment ce el era fratele meu în Hristos, trebuia să lămuresc lucrurile și să încerc să rezolv conflictul. Am ajuns la concluzia că faptul că nu făcusem nimic greșit era irelevant. Mi-am propus să-mi exprim părerea despre situație, explicând modul în care colegii mei au interpretat greșit ceea ce afirmasem în e-mail. După ce am discutat despre eroarea de comunicare și ne-am cerut scuze, am reușit să ne împăcăm și să ne despărțim în condiții amiabile.
Acest incident mi-a rămas multă vreme în minte, timp în care m-am frământat cu modul în care ar fi putut fi evitată problema înainte de a începe. Cu toții suntem indivizi imperfecți și conflictele neintenționate apar inevitabil, indiferent cât de mult încercăm să le evităm. Mai târziu, am simțit că Dumnezeu îmi amintește de vremurile din timpul copilăriei în care fratele meu și cu mine ne certam adesea pentru chestiuni lipsite de prea multă importanță. Mi-am amintit, de asemenea, că mama noastră insista, plină de înțelepciune, să ne cerem scuze și să dăm mâna pentru a ne restabili relația.
Pe măsură ce am studiat Biblia și înțelepciunea ei pentru piața muncii secolului 21, am descoperit că una dintre temele sale centrale este cea a relațiilor – relația noastră cu Dumnezeu și relațiile pe care le avem cu alți oameni, fie la serviciu, în casele noastre sau atunci când îi întâlnim pe parcursul unei zile. Iată câteva dintre principiile oferite de Scriptură pentru gestionarea conflictelor:
Iertarea nu este opțională
Tendința noastră este să ne gândim că dacă persoana care ne-a greșit caută iertarea noastră, s-ar putea să i-o oferim plini de ranchiună. Sau, poate să nu i-o oferim. Dar acesta nu este standardul stabilit de Isus Hristos pentru ucenicii Săi.
El a spus: „Dar, dacă nu iertaţi oamenilor greşelile lor, nici Tatăl vostru nu vă va ierta greşelile voastre” (Matei 6:15).
Conflictele trebuie rezolvate rapid. Dacă nu sunt rezolvate prompt, conflictele se pot agrava și pot escalada în probleme mai mari. Cu alte cuvinte, transformăm proverbialul mușuroi într-un munte falnic. Se prea poate ca soluționarea imediată a problemelor să nu fie posibilă, dar nu este bine să evitați să le rezolvați ci să căutați soluții cât mai curând posibil.
„Mâniaţi-vă şi nu păcătuiţi.” Să n-apună soarele peste mânia voastră” (Efeseni 4:26).
Mândria poate fi un mare obstacol în rezolvarea conflictului. O regulă bună de urmat – relația este mai importantă decât a determina cine are dreptate și cine greșește. Smerenia de a lucra spre iertare și reconciliere este un remediu eficient pentru mândrie.
„Fraţii nedreptăţiţi sunt mai greu de câştigat decât o cetate întărită şi certurile lor sunt tot aşa de greu de înlăturat ca zăvoarele unei case împărăteşti” (Proverbele 18:19).
O persoană înțeleaptă a făcut odată următoarea observație:
„Nu putem împiedica păsările să zboare deasupra capului nostru, dar le putem împiedica să-și construiască cuibul în părul nostru”.
În afaceri, comunicarea greșită poate duce la rănirea sentimentelor, dar dorința de a oferi și de a căuta iertare poate aduce vindecare.
Autor: Rick Boxx