Deoarece mi-am petrecut întreaga carieră în domeniul comunicării – mai întâi ca redactor de ziar, apoi ca redactor de reviste, director de publicații și comunicare și autor și editor de cărți – arta și complexitatea comunicării m-au fascinat întotdeauna. Ne folosim de nenumărate mijloace pentru a ne transmite mesajele.
Comunicarea a evoluat în moduri noi, inovatoare, pe care cei mai mulți dintre noi nu ni le-am fi putut imagina vreodată în urmă cu doar câteva decenii. Timp de secole, gândurile au fost transmise oral și apoi scrise de mână. Invenția tiparului a revoluționat comunicarea, oferind posibilitatea de a așeza cuvinte și idei pe hârtie. Odată cu apariția telegrafului și a telefonului, oamenii au putut comunica pentru prima dată pe distanțe mari. Radioul și televizorul au adus cu rapiditate înaintea noastră informații și idei care trebuiau exprimate. Apoi tehnologia computerizată a dat peste cap comunicațiile, aducându-ne lucruri precum e-mailul, mesageria instantanee, site-uri web, motoare de căutare, bloguri, podcasturi, rețele sociale și conferințe video.
Chiar dacă s-au făcut atât de multe progrese, esența comunicării a rămas, totuși, neschimbată. În anii în care am predat comunicarea în afaceri, am oferit o modalitate simplă de a defini comunicarea: „Schimbul reușit de sens”. Adică, „Emițătorul” (persoana care dorește să comunice un anumit mesaj) și „Receptorul” (persoana către care este îndreptat mesajul) înțeleg reciproc ceea ce este comunicat. Acest lucru rămâne valabil indiferent dacă se comunică cu milioane de oameni sau cu o singură persoană.
Consultantul Tim Kight a murit recent în urma unei lungi lupte cu cancerul, dar înțelepciunea lui continuă să influențeze oamenii în multe feluri. El a vorbit adesea despre comunicarea interpersonală și provocările acesteia. De exemplu, el spunea: „Investește timp pentru a fi interesat, a asculta și a te conecta. Atunci când îți pasă, dorești să înțelegi. Când asculți, creezi conexiuni personale care permit niveluri ridicate de comunicare și colaborare. Când te conectezi, împărtășești idei și perspective și iei decizii mai bune.” Urmând acest sfat, realizăm cu succes schimbul de sens.
În Biblie descoperim multe adevăruri care ne ajută să comunicăm și să relaționăm cu ceilalți în moduri pozitive și benefice. Iată doar câteva dintre principiile prezentate în Cuvântul lui Dumnezeu.
Recunoașterea impactului pe care îl are comunicarea noastră
Cuvintele pot încuraja, motiva, vindeca și inspira. Ele pot provoca, de asemenea, daune mari dacă sunt utilizate cu neglijență.
„Moartea şi viața sunt în puterea limbii; oricine o iubește îi va mânca roadele” (Proverbe 18:21).
Ascultarea atentă arată cât de mult ne pasă
Adesea, când sunt angrenați într-o conversație, oamenii nu ascultă; ei doar așteaptă ca celălalt să se oprească din vorbit. Cultivarea abilității de a asculta demonstrează grija autentică față de cealaltă persoană.
„Cine răspunde fără să fi ascultat face o prostie şi îşi trage rușinea” (Proverbe 18:13).
Răspundeți în mod corespunzător
După ce am auzit ce are de spus cealaltă persoană – nu numai cuvintele dar și inima – putem răspunde într-un mod semnificativ și empatic.
„Omul are bucurie să dea un răspuns cu gura lui. Şi ce bună este o vorbă spusă la vreme potrivită!” (Proverbe 15:23).
Tratați-i pe ceilalți așa cum vă doriți sa fiți tratați
Așa-numita „regulă de aur” de a pune pe primul loc interesele altora este un principiu sănătos, demn de urmat atunci când ne străduim să comunicăm eficient cu ceilalți.
„Ce voiţi să vă facă vouă oamenii, faceţi-le şi voi la fel” (Luca 6:31).
Autor: Robert J. Tamasy