Este cartea Genezei o relatare a unei istorii adevărate, lăsată de Dumnezeu, sau a fost scrisă de oameni care doar au încercat să răspundă la întrebări care frământă lumea? Un articol recent,postat pe site-ul Societății de Arheologie Biblică, face afirmația că Geneza este doar o compilație de mituri etiologice scrise de autorii biblici.
Ce este un „mit etiologic”? Articolul răspunde astfel: „Poveștile despre creație din Geneza au servit pentru a oferi răspunsuri la motivele pentru care lumea era așa cum era, cum ar fi de ce oamenii poartă haine sau de ce femeile trec prin durere în timpul nașterii”. Conform acestui punct de vedere, Geneza este un mit, dar asta nu înseamnă că nu este „adevărată”, deoarece miturile „sunt povești care transmit și întăresc aspecte ale viziunii asupra lumii a unei culturi: sunt mai multe adevăruri”.
În sprijinul acestui punct de vedere, articolul susține că Biblia are trei relatări diferite ale creației: Geneza 1, Geneza 2 și „o a treia versiune la care se face aluzie în alte locuri din Biblie, un mit al luptei primordiale dintre Dumnezeu și forțele haosului cunoscute sub numele de Leviatan (de exemplu, Psalmul 74), Rahab (Psalmul 89) ( tradus în versiunea Cornilescu ca ‘Egipt’) sau balaurul (Isaia 27; 51)”.
Este ușor de demontat afirmația că Geneza 1 și 2 sunt relatări contradictorii – nu sunt. Geneza 1 este o prezentare generală; Geneza 2 oferă detaliile zilei a șasea din săptămâna creației. Iar dacă citiți pasajele menționate ca o „a treia versiune” a creației, veți descoperi că acestea descriu alte evenimente, ulterioare creației, o confruntare cu un monstru marin (leviatan) sau despre dușmanii sau zeii falși ai lui Israel.
Da, există multe mituri ale creației (atât în antichitate, cât și în epoca noastră modernă), dar Geneza nu este unul dintre ele. Este istorie reală. De unde știm noi? Ei bine, iată doar câteva motive:
– Geneza folosește aceeași structură și același stil de scriere de-a lungul întregii cărți. Nu există nicio pauză între primele capitole și Avraam – totul este menit să fie luat în același fel, ca și o relatare istorică;
– Autorii Noului Testament au tratat întotdeauna Geneza ca pe o istorie literală, niciodată ca pe un mit sau o tradiție orală. Isus a citat textul din Geneza 1:27 și Geneza 2:24 ca dintr-o istorie literală în Matei 19;
– Știința confirmă Biblia. Dacă Geneza ar fi un mit precum epopeea lui Gilgamesh, știința nu ar confirma-o… și totuși o face! De exemplu, genetica confirmă că există o singură rasă, biologia arată că organismele se reproduc în funcție de felul lor, geologia și paleontologia confirmă că a existat într-adevăr un potop global și așa mai departe.
Geneza nu este un mod „convenabil” de a răspunde la întrebări, scris la mult timp după ce lucrurile s-au întâmplat. Ea înregistrează cu exactitate istoria de care avem nevoie pentru a înțelege de ce purtăm haine sau de ce nașterea este dureroasă. De fapt, Geneza este foarte incomodă pentru păcătos! Este acea istorie care ne arată că nu suntem „oameni buni”; suntem păcătoși care încercăm să fim proprii noștri dumnezei, suntem înțelepți în proprii noștri ochi și a căror singură speranță este Cel promis a zdrobit capul șarpelui prin moartea Sa.
Sursa: Harbinger’s Daily