„Isus – Fiul Omului” este cea mai recentă carte a profesorului ieșean Dănuț Jemna. Economist prin formare și teolog prin vocație, Dănuț Jemna este un neobosit cercetător în domeniul antropologiei teologice și patristicii. Profesorul Jemna nu este doar un protestant, prin confesiune, ci totodată un protestant care protestează față de sărăcirea experienței creștine rezultate din ignorarea istoriei spiritualității.
Cartea lui Dănuț Jemna este un comentariu la Evanghelia după Ioan. Autorul își propune să prezinte imaginea lui Isus așa cum se desprinde ea din textul scripturistic. Fotografia lui Isus Cristos se developează în trama relațiilor interpersonale ale Mântuitorului cu elitele societății iudaice (Nicodim), cu proscrișii aceleiași societăți (samariteanca), cu clasa medie (slujbașul împărătesc), dar și a relațiilor lui Isus cu adversarii și contestatarii (a fraților lui Isus și a iudeilor, la Sărbătoarea Corturilor). Inclusiv confruntările finale (arestarea, judecarea și crucificarea) ne descoperă identitatea lui Isus în relațiile cu oamenii.
Întreg argumentul cărții Isus – Fiul Omului este construit pe asumpția că Evanghelia lui Ioan ne oferă o „cristologie de jos”, adică își propune să contureze cu claritate omenitatea lui Isus Cristos. Aici, Dănuț Jemna se află în opoziție cu abordările exegetice care cred că Ioan se focalizează cu predilecție asupra divinității lui Isus Cristos.
Fiecare capitol își are formulările aforistice, demne de înrămat. Iată câteva dintre ele: „Lectura Scripturii reprezintă ocazia participării la experiența lui Cristos, de a intra într-o relație personală cu el” (p. 62); „Întruparea elimină distanța dintre om și Dumnezeu” (p. 101); „Isus își dezvăluie adevărata identitate prin sublinierea totalei sale dependențe față de Tatăl” (p. 103); „Isus Cristos … a construit o relație cu Dumnezeu Tatăl de pe această poziție, a unei totale solidarități cu noi” (p. 103); „Rostul semnelor este acela de a atrage atenția, de a pune întrebări, de a indica semnificații dincolo de acestea, și mai ales de a permite o deschidere a ființei omului către persoana divină” (p. 111); „Omul nu mai este singur ca urmare a întrupării Fiului.” (p. 149); „Libertatea și păcatul sunt cele două modalități de a trăi ale omului.” (p. 152); „În abordarea lui Isus, libertatea este o realitate paradoxală. Ca să devenim liberi trebuie să alegem, adică să manifestăm un tip de libertate” (p. 152); „Pe cruce fiind, Isus rămâne omul total, cel aplecat asupra semenilor” (p. 272).
„Pentru cititorul din primul secol, specialiștii ne sugerează că era important să se clarifice că Isus din Nazaret, cel care a murit și a înviat, este Fiul lui Dumnezeu, trimisul Tatălui pentru a împlini voia și lucrarea sa în lume. Această clarificare identitară este esențială cel puțin din două perspective. Pe de o parte, este necesară delimitarea față de persoana lui Ioan Botezătorul, cel care i-a pregătit lui Isus calea și a fost receptat de evrei ca un profet autentic. Pe de altă parte, se are în vedere finalul vieții lui Cristos, deoarece, pentru cei mai mulți din perioada respectivă, sfârșitul tragic al lui Isus, care moare pe cruce, reprezintă fie un eșec, fie o enigmă. Pentru noi, cei de astăzi, aceste date ale revelației biblice ne-au fost transmise prin intermediul tradiției creștine, prin exercițiul de înțelegere și actualizare a conținutului revelației biblice și de participare a fiecărei generații de creștini la viața lui Isus” susțin editorii cărții.
„Încercăm să pătrundem în textul Scripturii cu această dorință de a-L descoperi pe Fiul lui Dumnezeu coborât la nivelul omului, decis să-și asume în totalitate condiția umană cu tot ce presupune ea. Ne interesează acest mod onest al Fiului omului de a trăi în lume, în limitele unei experiențe locale, cu mizele ei culturale și religioase, dar și cu anvergura unei experiențe paradigmatice care dăinuie peste veacuri” explică autorul, Dănuț Jemna.
Dănuț Jemna este profesor universitar al Facultății de Economie și Administrarea Afacerilor, din cadrul Universității Alexandru Ioan Cuza, din Iași, unde predă și conduce doctorate în domeniul statisticii, econometriei și demografiei. În anul 2013, a obținut un al doilea doctorat, în teologie, la Facultatea de Teologie Ortodoxă a Universității Babeș-Bolyai, din Cluj-Napoca, cu o teză de doctorat dedicată antropologiei Sf. Irineu al Lyonului.
Pe lângă recenta sa carte despre Evanghelia după Ioan, Dănuț Jemna a mai publicat: Credința creștină (Ratio & Revelatio, 2015), Antropologia Sf. Irineu (Doxologia, 2017), Vocația uceniciei (Casa Cărții, 2019, apărută și în limba engleză, sub titlul Called to Discipleship [Langham Publishing, 2023]), Cred pentru că nu este absurd (Eikon, 2020) și Jurnal de pseudo-blogger (Eikon, 2021). De asemenea, profesorul Dănuț Jemna predă cursuri de antropologie teologică la Colegiul Biblic Est-European.
La evenimentul de lansare au luat parte pastorul Bisericii „Impact” din Oradea, Adi Galiger, Profesorul Florin Tomoioagă și Daniel Fărcaș, studenți și cititori pasionați de teologie. Cartea a apărut la Editura Eikon, numără 312 pagini și costă 35 de lei.
Autor: Daniel Fărcaș
Profesor la Colegiul Biblic Est-European
Autor Foto: Filip Dagău